Conversar
non é falar sen máis. A conversa require certa mestría de carácter persoal. A
arte da conversa non se aprende, nace con un e foméntase culturalmente.
Estoutro
día, sentados nunha terraza dun bar dunha cidade galega, comentábame un amigo
estranxeiro que os españois sempre tiñamos algo que dicir cando nos reuniamos
arredor dunha mesa. Eu dicíalle que iso non era de todo certo, aínda que tamén
pensei que algo de razón tiña ao ver grande cantidade de xente que falaba ao
mesmo tempo, incluso nunha mesma conversación. El, evidentemente, non formaba
parte do xogo nacional, e non sería quen de comparecer verbalmente nin ser
capaz de atender a tres ou catro persoas que falasen a un tempo, nun mesmo
cruzamento de declaracións. Eu comprendín a súa perplexidade e, de contado,
viñéronme á cabeza imaxes de países nórdicos europeos –el é nordico- nos que a
xente parece comunicarse sen necesidade de intercambiar fonemas.
O
meu pensamento, ao terme amosado escéptico de primeiras, non residía na barra
dun bar ou na terraza dunha cafetería urbana, senón nun banco rural galego dos
que se utilizan para a reunión dos veciños nun día calquera, nomeadamente nos
que o tempo atmosférico acompaña.
Evidentemente,
estes lugares e a xente que alí se reúne non presenta síntomas de adición ás
TIC nin precisa, neses intres, dun vaso que o acompañe. A reunión e a conversa
cos veciños e coñecidos, a contemplación do lugar recoñecible e a transmisión
de vivencias comúns, fugaces, instantáneas e a un tempo permanentes mentres
eles existan, conforman un bo bocado da súa esencia vital.
Un lugar de conversa no peirao en O Porto de Espasante |
Tan
bo exercicio de socialización necesaria require de localizacións concretas,
accesibles para todos e coa suficiente entidade ambiental, histórica e de
tradición que faga agradable a estadía e parola para a comunidade.
Estas
localizacións son sempre propias das comedias, pero nunca das traxedias, porque
os seus personaxes son de rango inferior e non se desenvolven nos sillóns dos
grandes pazos, tan só nunha pedra en forma de banco no que poder asentar o cú.
As
conversas no atrio da igrexa, en días festivos e de patrón, vestido coa roupa
nova e os zapatos relucintes, as reunións entre semana na aira da casa de
alguén, os parrafeos no peirao entre mariñeiros, sobre a pesca do cerco e as
batallas en altamar, aínda producen estampas rurais cada vez máis inhabituais.
Imaxino
temáticas variadas: políticas, relixiosas, filosóficas, deportivas,
atmosféricas, médicas, de litixios, de costumes, de bioloxía, de agricultura,
de pesca, de estilo (cando se reúnen mulleres), de sucesos, de sexualidade
(cando se reúnen homes)…tráxicas, cómicas, traxicómicas, kafkianas, con razóns
de peso, resolutivas, anecdóticas… pero
sobre todo éticas e morais, de quen conserva e vixía a idiosincrasia inmaterial
do lugar e dos que pertencen ao lugar por natureza. As conclusións acadadas
constitúen verdadeiras leis consuetudinarias que pertencen ao ámbito do
irrefutable. Houbo quen dixo: Iso xa se falou no peirao de Espasante, e saíu
que… así que non hai máis que falar.
Se o
meu amigo coñecese de primeira man esta arte tan particular, de seguro que
concluiría que por estas xeografías tamén se sabe conversar sen necesidade de
falar.
Atrio na Igrexa de San Xoan de Espasante, con banco de pedra |
2 comentarios:
Bonito tema eso de reunir as pesoas a un banco de jardin, de igrexa o de un camiño. Falar es compartir, vivir, dar un poco de nosoutros. En la carretera de Loiba, el axuntamento colocou uns banco cerca da via. Pues, en verano fico muchas veces, a ver el trafico. Y se pasan personas,se sentan, se bebe una copa con amistad. Eso jamais es possible en las grandes ciudades.
Certo Loo Rock. Vivir é compartir. Grazas polo comentario.
Publicar un comentario