Ver pasar un tren sempre me pareceu
imaxe de desenvolvemento, algo así como observar un río discorrer
ou ver a auga caer, cando é precisa. Se cadra o poema de Curros
Enríquez teña algo a ver neste asunto, non sei de certo.
Tamén penso noutros modos de
transporte de mercadurías e xente, como o barco ou o avións, pero
os barcos de moito peso e tonelaxe atracan nos grandes portos e os
avións despegan e aterran en aeroportos que quedan lonxe de aquí e
son usados, coma quen di, en ocasións especiais para longas viaxes.
O tren que pasa por aquí está cerca
de nós, é amigable, e detense en moitas estacións. Case cada aldea
e vila por onde a liña pasa ten a súa pequena estación ou
apeadeiro. Os máis deles fican escondidos pola ramaxe, a broza e os
eucaliptos, e non se sabe onde están se non coñeces ben o lugar ou
es usuario habitual deste medio de transporte. Así como as estradas
discorren polas arterias das vilas e son usadas a cada e cando, os
camiños de ferro, distráense e agóchanse, como se, ás veces,
tivesen medo de nós, ou nós tivésemos medo deles.
Algo de medo debemos ter ou, sen medo,
cando a realidade alzou como grande vencedor ao coche particular para
uso cotián. Lévate e traete, paras cando queres, e se queres, e
tomas a dirección e sentido que mellor che acae.
O tren que pasa por aquí é de vía
estreita, o FEVE , porque este é o acrónimo de Ferrocarriles de Vía
Estrecha. Por ser de vía estreita é aínda máis singular.
Case ninguén o usa para grandes
traslados, a xente quéixase de que fai moitas paradas e non avanza o
suficiente, por exemplo, se queres vir desde Xixón ou ir a Ferrol.
Esta circunstancia é comprensible.
Tren FEVE na estación de Cerdido. Foto: Toñi García |
Eu case nunca usaba o tren, e sen case,
só o facía de rapaz cando comezaba a frecuentar lugares de encontro
adolescente e non tiñamos outro medio para desprazarnos que non fose este ou o autobús. Debo dicir que case sempre era o autobús o
elixido, e deixabamos o tren como recurso terciario para cando
desexabamos facer algo diferente e, en certa maneira, intrigante. O
tren nunca foi referencia principal para min, nin para os meus
compañeiros de viaxe, porque nos movíamos en manada.
Logo xa viñeron os coches, as marcas
de coches, as velocidades acadadas e os tempos de percorrido entre
dous puntos. Sempre por estrada. Que pintaba o tren nesta cultura?
Absolutamente nada. Pero a realidade, como nun xogo de maxia, fixo
que o tren de vía estreita non desaparecese. Alguén tería que
usalo, por tanto, que eu non coñecía. Existía aí ao lado outra
sociedade alternativa que me interesaba, porque sen vida e xente, non
hai tren, como non hai avións, nin barcos, nin autobuses. No meu
imaxinario -coitado de min!- estaban persoas sen moitos recursos que
vivían afastadas do progreso real das estradas e dos coches de gama
media e alta, e que quedaran ancorados na lentitude das horas e do
pensamento. Quizás fosen os habitantes desas casas de pedra
semiderruídas que se vían se te sentabas no asento das ventás
-que constituían o cú da realidade, que ninguén quería ver ou
ignoraba conscientemente-, e que frecuentaban a decadencia e soidade
das estacións e apeadeiros mal coidados e inhóspitos.
Eu, desde a miña xanela, vexo pasar o
tren todos os días, varias veces ao día. Desde sempre. Tamén vexo
as estacións de Espasante e de Santa Marta, cando me achego por alí,
que é acotío.
Nestoutro día tomei o tren. Foi algo
impredicible, despois de trinta anos ou quen sabe se algún máis.
Non foi por motivos de traballo ou necesidade. Foi por pracer e
comodidade.
Resulta que un amigo meu, holandés,
afeito a tomar o tren e facer uso do transporte público propúxome
unha ruta en bicicleta máis alá dos carreiros e camiños que soemos
frecuentar.
Como imos ir ata tan lonxe na bici? E
logo voltar? - Preguntei eu.
No problem! We will take the train to
return! - Contestou el.
A idea era percorrer camiño nun único
sentido, e tomar o tren para a volta.
FEVE na parroquia de Mera, concello de Ortigueira. Foto: Toñi García |
E así o fixemos. Informándose sobre
os horarios, só cumpríría chegar a tempo para a volta. Despois de
percorrer camiños de terra e algún tamén asfaltado fomos chegar ao
Vicedo, xa na provincia de Lugo, onde tomamos o tren, coas nosas
bicis, para apeármonos na estación de Espasante. como quen di, xa
na casa de volta. Ninguén nos puxo impedimento por subir as bicis
canda nós.
E entón o universo tren tornouse
activo para min. E quedei ledo ao observar a existencia de xente
afeita ao seu uso. E disfrutei dunha nova perspectiva da miña
realidade. E agradecinlle, sen agradecer, terme aberto os ollos a
aquele outro universo que eu cría esquecido, vello, e trasnoitado,
cando, na verdade, acubillaba toda a potancialidade e forza do
progreso ben entendido e completo, aquel que cantaba Curros.
No hay comentarios:
Publicar un comentario